5 tips voor een succesvolle sales funnel

Succesvolle sales funnel blog
Online VA - Business Strateeg

Geschreven door Inge

Ga jij starten met e-mailmarketing en vind je het spannend om jouw sales funnel te gaan bouwen? In deze blog geef ik je concrete tips voor een succesvolle sales funnel!

  • Wat is een sales funnel en hoe werkt het?
  • Hoe ziet een funnel eruit?
  • Hoe maak je een succesvolle sales funnel?
  • E-mail marketing systeem MailBlue
  • Weggever
  • Hulp nodig met het maken van een sales funnel?

Wat is een sales funnel?

Om te beginnen is het belangrijk om te weten wat een sales funnel is en hoe het werkt voordat je ermee aan de slag gaat. Een sales funnel is een visuele weergave van alle stappen die jouw potentiële klant doorloopt. Uiteindelijk wil je een volslagen onbekende omzetten naar een echte fan.

Als je gebruik maakt van een email marketing software kun je door middel van gepersonaliseerde e-mails een vertrouwensband creëren waardoor de kans groot is dat mensen uiteindelijk klant worden. Een ‘funnel’ betekent trechter en zo kun je het ook zo zien. Aan de bovenkant komen de leads erin en aan de onderkant komen er klanten uit. Door middel van strategisch uitgedachte e-mails worden de leads verleid om zich verder in het aankoopproces te bewegen. En ja.. tijdens dit proces vallen er ook leads af, omdat zij bijvoorbeeld niet genoeg interesse hebben of niet bij het product of de dienstverlening passen. Dit is de reden dat de sales funnel als een trechter wordt weergegeven.

Succesvolle sales funnel
  • Bovenin bevinden zich de Bezoekers. Dit zijn de mensen die op de hoogte zijn van jouw product of dienst maar verder nog geen actie ondernomen hebben.
  • Een deel van de bezoekers zal doorstromen naar het niveau Leads. Ook wel potentiële klanten genoemd. Zij tonen interesse en hebben al contact opgenomen.
  • Het volgende niveau is dat van de Prospects. Deze mensen zullen waarschijnlijk snel een aankoop doen. Dit zijn warme leads en hebben veel interesse in jouw aanbiedingen en de informatie die er bij hoort.
  • Op het vierde niveau zijn bevinden zich de Klanten . Zij zijn overtuigd, nemen actie en doen een aankoop.
  • De fans bevinden zich op het laatste niveau en worden ook wel Terugkerende klanten genoemd. Dit zijn mensen die terugkeren voor een vervolgaankoop of voor een nieuwe aankoop. Ook zijn het als het ware jouw ‘ambassadeurs’. Ze zijn tevreden en verwijzen wellicht anderen naar jou. Heel waardevol dus!

Follow-up

Een follow-up mailreeks is een serie van geautomatiseerde e-mails die worden verzonden naar leads nadat ze een weggever hebben gedownload. Deze mailreeks heeft als doel om leads te converteren naar klanten door middel van gerichte en gepersonaliseerde communicatie.

Een goed opgezette follow-up mailreeks kan zorgen voor een hogere conversie en een betere klantrelatie.

Ook is de volgorde van de e-mails belangrijk omdat het een logische en gestructureerde manier biedt om de lead te converteren. Elke e-mail in de reeks moet een specifiek doel hebben en bijdragen aan de uiteindelijke conversie. De inhoud van de e-mails is ook belangrijk. De e-mails moeten informatief, relevant en persoonlijk zijn. Het is essentieel om te begrijpen wie de leads zijn en welke informatie ze nodig hebben om verder in de sales funnel te komen. Wil je meer weten? Heb je moeite met het schrijven van e-mails/follow-ups? Download hier dan gratis de ‘Cheat Sheet follow-up e-mails‘! Hierin lees je dé succesformule voor converterende e-mails die ervoor zorgen dat leads worden omgezet naar klanten. Incl. voorbeeld e-mails en do’s & don’ts.

Hoe ziet een funnel eruit?

Een funnel is dus een visuele weergave van de reis die jouw potentiële klant aflegt. Tijdens deze reis begeleidt jij jouw lead/klant door het verkoopproces en neem je alle bezwaren weg. Dit doe je door goede informatie te bieden, een band op te bouwen en door ze te overtuigen van jouw expertise en aanbod. Met een geautomatiseerd CRM-systeem, zoals bijvoorbeeld MailBlue, krijg je de mogelijkheid om je hele salesproces soepel te laten verlopen. Dit wordt ook wel een automatisering genoemd. Door de visuele weergave is precies inzichtelijk welke leads zich in welke fase bevinden.

Sales funnel automatisering
Sales funnel automatisering

Een succesvolle sales funnel maken

Allereerst is het belangrijk om te weten dat een sales funnel altijd in beweging is en afhankelijk is van veranderingen in de markt, het product en de klanten. Daarom is het ook heel belangrijk om regelmatig jouw sales funnel onder de loep te nemen. Onderzoek wat goed werkt en waar ruimte is voor verbetering, op deze manier blijft de funnel up-to-date.

Deze 5 onderdelen komen aan bod:

  • Leads genereren
  • Leads kwalificeren
  • Aanbod doen
  • Follow-up
  • Deal sluiten
  • Leads generen. Het allerbelangrijkste is dat mensen jou kennen. Hoe staat het met jouw merkbekendheid? Wanneer mensen in aanraking komen met jouw product of dienst dan komen ze bovenin de funnel te staan (Awareness).

    Hoe je dit doet? Alleen een aanbod op je website is helaas niet genoeg. Maak bijvoorbeeld een onweerstaanbare weggever om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met jouw dienst/product, promoot deze op jouw social media kanalen en ga adverteren. Werken aan je zichtbaarheid op social media is key om jouw naamsbekendheid te vergroten. Zorg ervoor dat jouw weggever is gekoppeld aan een e-mail marketing systeem zodat deze leads automatisch in jouw e-maillijst komen staan. E-mailadressen verzamelen is een ontzettend belangrijk onderdeel van jouw marketingstrategie. Klik hier om gratis de ‘Ultieme weggever checklist’ te downloaden! In deze checklist lees jij wat weggevers zijn, wat de belangrijkste punten zijn om te verwerken in een checklist én hoe je jouw ultieme checklist maakt.
  • Leads kwalificeren. Wanneer veel mensen kennis hebben gemaakt met jouw product/dienst vallen er altijd wel mensen af. Niet iedereen zal interesse hebben in wat jij te bieden hebt en dat is oké.
  • Aanbod doen. Nadat je mensen geïnteresseerd zijn geraakt in jouw product of dienst, moeten deze mensen gaan overwegen of ze echt gebruik willen gaan maken van wat jij aanbied. Wanneer je e-mailmarketing inzet en deze mensen via een automatische mailserie benaderd, is het belangrijk dat deze e-mails zo veel mogelijk ‘op maat gemaakt’ zijn. Dat wil zeggen: passen de e-mails bij deze klant? Leg je de focus niet teveel op het verkopen? Vertel je ook wat over jezelf zodat mensen gemakkelijker een dienst of product bij jou afnemen? Dat de mail geautomatiseerd is, wil natuurlijk niet zeggen dat deze onpersoonlijk hoeft te zijn. Toon interesse in jouw klant en gebruik op zijn minst:
    – De naam van de klant.
    – De geboortedatum of woonplaats
  • Follow-up. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat mensen overgaan tot het daadwerkelijk aankopen van het product of de dienst. Hier komt de automatisering weer om de hoek kijken. Wil je een succesvolle verkoop realiseren, dan is het belangrijk dat je eerst vertrouwen creëert. Dat doe je vaak niet in één keer, maar daar heb je meerdere contactmomenten voor nodig. Zorg er dus voor dat jouw automatisering geoptimaliseerd is en dat jouw klanten overtuigd raken. Zorg ervoor dat je in jouw eerste follow-up e-mail altijd refereert naar het eerste contact moment. Hebben ze bijvoorbeeld jouw gratis e-book aangevraagd? Vraag dan wat ze er van vonden en of het ze heeft kunnen helpen met hun hulpvraag. Zorg ervoor dat de leads worden getriggerd. Je kunt bijvoorbeeld nog meer tips delen over het onderwerp waar ze interesse in hebben of ze verwijzen naar jouw blog. Maak de e-mail niet té lang, toon oprechte interesse en stel gerichte vragen zodat ze niet het gevoel krijgen dat ze een ’13 in een dozijn’ e-mail krijgen. Download hierboven bij het het kopje ‘Follow up’ de gratis ‘Cheat sheet Follow-up e-mails’ waarmee je leert hoe je converterende e-mails schrijft die ervoor zorgen dat jouw leads worden omgezet tot klanten.
  • Deal sluiten. Heeft de klant jouw product of dienst afgenomen? Dan is het daarna ook belangrijk dat je contact blijft houden. Dit noemen ze aftersales. Het gaat hierbij om klantbehoud én om eventueel nog meer te verkopen. Het zou niet zo netjes zijn om na een verkoop niks meer van je te laten horen.

Een grote kans dat de klant denkt: ‘Hé, eerst zag hij me staan omdat hij iets wilde verkopen, maar nu dat gebeurd is laat hij niets meer horen. De volgende keer koop ergens anders’.

Zolang jij contact houdt is de kans groter dat ze bij jou terugkomen. Daarnaast kun je nog meer uit je sales halen door middel van Upselling.  Dit betekent dat je een een aanvulling op je product of dienst aan ze verkoopt.

Wat is MailBlue?

MailBlue is een Nederlandstalig e-mail marketing software waarmee je een sales funnel (geautomatiseerde mailseries) en nieuwsbrieven kunt versturen. Je kunt je contacten onderverdelen in verschillende lijsten zoals bijvoorbeeld:

  • Een lijst met mensen die jouw weggever hebben aangevraagd
  • Een lijst met mensen die cursus A hebben aangeschaft
  • Een lijst met mensen die jouw webinar hebben gevolgd/

Op deze manier kun je makkelijk onderscheid maken tussen jouw contacten, ook wel segmenteren genoemd. Daardoor kun je deze contacten gepersonaliseerde e-mails sturen. Zo zorg je er dus voor dat ze alleen e-mails ontvangen die aansluiten bij hun gedrag of interesse.

Kort gezegd kun je met MailBlue:

  • E-mails automatiseren: die worden gestuurd naar de juiste mensen op een vooraf ingesteld tijdstip.
  • Contacten segmenteren: Door het gebruiken van lijsten en tags kun je jouw contacten beter segmenteren en meer uit de sales funnel halen.
  • Overzichtelijk dashboard waarin je het aantal actieve contacten, de laatste gebeurtenissen en verstuurde mails kunt zien.
  • E-mail templates: je kunt de e-mails aanpassen naar je eigen huisstijl. Vind je dit lastig? Gebruik dan de gratis standaard templates .
  • Het is mogelijk om gemakkelijk koppelingen te maken met andere systemen. Bijvoorbeeld; het koppelen van inschrijvingen voor je webinar (via WebinarGeek) en Google Analytics.
  • Een groot voordeel is dat MailBlue Nederlandstalig is ingericht en een uitgebreide en waardevolle kennisbank en academie vol tips heeft!

Starten met e-mailmarketing/Mailblue

Wil jij eenvoudig starten met email marketing? Dan is Maiblue dus een goede keuze.

Ik begrijp dat technische dingen soms een beetje lastig kunnen zijn maar maak je geen zorgen, ik kan je stap voor stap door het proces leiden. En wil je het jezelf wat makkelijker maken? Ik heb onlangs een minicursus e-mailmarketing gelanceerd. In deze cursus leg ik jou door middel van korte video’s uit hoe je start met e-mailmarketing/Mailblue.

In slechts enkele modules leer jij, in je eigen tijd en op je eigen tempo via de online leeromgeving, hoe je:

  • Jouw MailBlue account inricht
  • Het verschil tussen een automatisering en een campagne
  • Hoe je met lijsten en tags werkt
  • Een weggever maakt
  • Hoe je een automatisering/sales funnel maakt
  • Hoe je een inschrijfformulier maakt en integreert op jouw WordPress website. (+ Phoenix, Wix, Squarespace website)

Ik beloof jou dat je slechts enkele uurtjes nodig hebt om jouw bedrijf (en/of die van je klanten) next level te tillen. Héél veel waarde dus voor een hele kleine investering. (€49). Geen ellenlange cursus, maar een mini cursus zodat je in een korte tijd grote stappen zet. BONUS: The Ultimate Leadmagnet Guide én unieke kortingen (50%) op relevante programma’s en een lifetime licentie van Kennis.Shop! Klik hier om mee te doen! Je krijgt direct toegang tot de online leeromgeving.

Probeer MailBlue gratis!

Ben jij benieuwd naar MailBlue maar wil je niet gelijk aan een abonnement vastzitten? Dan heb ik goed nieuws voor je! Jij kunt namelijk MailBlue gratis uitproberen. Je zit na deze gratis proefperiode nergens aan vast!  Ook krijg je een jaar toegang tot de MailBlue academie (t.w.v. €997,-) en videotrainingen! Geweldig toch?

Weggever

Een gratis weggever is 1 van de meest gebruikte manieren om e-mailadressen te verzamelen en een sales funnel op te bouwen. Een weggever wordt ook wel een ‘Lead magnet’ genoemd. Een manier om je vakexpertise én de oplossing van het probleem van jouw ideale klant te laten zien, is een waanzinnige waardevolle digitale weggever. Een specifiek cadeau voor je ideale bezoeker. Een cadeau wat je gratis weggeeft in ruil voor de naam en e-mail adres van jouw potentiële klant. De weggever kan bijvoorbeeld een e-book, checklist, video, of template zijn en het staat altijd in het teken van jouw product of dienst. Mensen moeten getriggerd zijn om jouw weggever aan te vragen. Daarom is jet is belangrijk dat jouw weggever:

  • In lijn staat met jouw product/dienst
  • Jij biedt waarde biedt als bedrijf door een oplossing aan te bieden.
  • Jouw oplossing concreet en specifiek beschreven is.

Wil jij aan de slag met jouw sales funnel? Dan zou ik jou dus aanraden om te beginnen met een weggever. Op het moment dat mensen jouw weggever aanvragen, komen ze via een e-mailmarketing software (zoals MailBlue) automatisch op jouw e-maillijst te staan. De contactgegevens van deze persoon zijn dus van onschatbare waarde. Mocht je geen flauw idee hebben wat een weggever precies is, hoe je dit maakt en waar je moet beginnen dan kan ik je mijn blog over weggevers aanraden. Tevens kun je daar een gratis checklist aanvragen die jou leert hoe je een succesvolle en onweerstaanbare weggever maakt zodat potentiële klanten zich massaal aanmelden voor jouw e-maillijst.

Gratis Weggever checklist

Hulp nodig met het maken van een sales funnel?

Heb jij nou helemaal geen zin om het wiel zelf uit te vinden en wil je dit liever uitbesteden? Dan help ik je graag!

Als geen ander weet ik hoe belangrijk het is om je aanbod op een strategische manier onder de aandacht te brengen zodat je een e-maillijst gaat opbouwen wat uiteindelijk resulteert in meer sales/klanten.

Afgelopen week deelde ik nog op social media dat ik een mooie ‘weggever sales funnel’ (automatisering) had gemaakt voor een klant. En 2 minuten nadat ik het inschrijfformulier had geïntegreerd op de website van mijn klant zaten er al maar liefst 14 leads in haar funnel! Nog geen 10 minuten later waren dit er zelfs 31! Zo snel kan een sales funnel dus werken! Nu wil dit natuurlijk niet zeggen dat die 31 leads allemaal direct klant gaan worden maar dat ze aan het begin staan van de ‘klantreis’ is al erg waardevol opzich. Uiteindelijk is het belangrijk dat jij kennis en waarde deelt en daardoor een vertrouwensband creëert wat de kans op een verkoop aanzienlijk vergroot.

Wil je hier eens over sparren? Of wil je door mij een geoptimaliseerde sales funnel laten maken? Stuur mij dan gerust een email (info@online-va.nl) of vul het contactformulier in.

Wellicht vind je dit ook interessant:

Verkopen op Etsy, mijn ervaring en tips!

Verkopen op Etsy, mijn ervaring en tips!

Als je mij een beetje kent dan weet je dat ik vaak zeg dat het verstandig is om meerdere verdienmodellen te implementeren in je business. Etsy is hier een uitstekend platform voor. Want wat je ook verkoopt, digitale of fysieke producten, het kan allebei. Wil jij...

Lees meer
Je bedrijf automatiseren, 5 tips en tools

Je bedrijf automatiseren, 5 tips en tools

Wil jij je bedrijf slimmer inrichten en gaan automatiseren zodat je meer tijd kunt besparen én meer geld kunt verdienen? Lees in deze blog 5 concrete tips én tools die jouw werk aanzienlijk gaan verlichten én je bedrijf laten groeien. Waarom je bedrijf automatiseren?...

Lees meer
Phoenix website of WordPress? Mijn ervaring en review.

Phoenix website of WordPress? Mijn ervaring en review.

Een Phoenix website of toch een Wordpress website? Welke is het meest geschikt? Ik heb veel ervaring met Wordpress maar ik ben erg fan geworden van Phoenix! Lees hier mijn review en voorbeelden! Een succesvolle en winstgevende website bouwen Een winstgevende en...

Lees meer