Een goede blog schrijven

Inge virtueel assistent
Inge Dekker

Geschreven door Inge

16 december 2022

Ga jij starten met bloggen en wil jij weten hoe je een goede blog schrijft? Wat de belangrijkste elementen zijn voor een succesvolle blog? Lees dan snel verder!

Hoe schrijf je een goede blog?

Een goede blog schrijven begint met het zetten van een intentie. Wat en wie wil je bereiken met jouw blog? Voor wie schrijf je het? Je bepaald dus naast het onderwerp ook de doelgroep van jouw blog. Als je dit helder hebt dan ga je beginnen met een zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek

Als eerste is het belangrijk dat je bij elke blog eerst onderzoek doet naar keywords (zoekwoorden). Zoekwoorden zijn een erg belangrijk onderdeel van SEO. Door het gebruik van zoekwoorden in jouw blog en op je website zorg je ervoor dat Google en de andere zoekmachines deze naar voren halen als het woord wordt ingetypt.

Door zoekwoorden op bepaalde plekken te verwerken in je tekst geef je de zoekmachines een seintje dat jouw pagina relevant is voor de zoekopdracht die is ingegeven. Elke keer als je en blog schrijft of een nieuwe pagina maakt moet je dus op zoek gaan naar goede zoekwoorden.

Door zoekwoorden binnen je website strategisch te plaatsen zullen jouw webpagina’s beter gevonden worden.

Goede zoekwoorden zijn woorden die veel worden ingetypt, maar weinig worden gebruikt door andere websites. Er zijn een groot aantal betaalde programma’s waarmee je dat kunt doen, maar er zijn ook een aantal gratis varianten waaronder Ubersuggest en Keyword Surfer. Hier heb ik het straks over.

Het belangrijkste aan een zoekwoorden onderzoek is achterhalen wat de zoeker wil weten. Je kunt bijvoorbeeld via de Google zoekresultaten een zoekwoord intypen wat bij jouw blog past. Ik gebruik nu als voorbeeld even ‘Succesvolle blog’. Google geeft je automatisch een aantal suggesties wanneer je begint met typen. De meest betrouwbare zoekwoorden krijg je als je je browser opent in Incognito modus, zo houdt Google het minst rekening met eerdere zoekopdrachten.

Ubersuggest

Gebruik tools voor het vinden van zoekwoorden voor een optimaal resultaat. Ubersuggest is één van de betere gratis varianten om je zoekwoorden onderzoek mee te doen. Met de gratis variant is het mogelijk om zoekvolumes en concurrentie op te halen. Je kunt ook ideeën opdoen voor andere zoekwoorden en de URL’s van de concurrenten waar je de strijd mee moet aangaan zien. Een andere fijne optie binnen Ubersuggest is dat het je inspiratie geeft voor nieuwe onderwerpen. Via de ‘Content ideeën’ vind je diverse blogonderwerpen die in het verleden backlinks hebben gescoord.

Keyword Surfer

Deze tool is de gratis must-have voor iedereen die met SEO bezig is. Het geeft inzicht in de zoektermen die je gebruikt, maar ook die van de concurrenten.

Yoast Plugin

Om je blogteksten nog beter te optimaliseren, raad ik de plugin Yoast aan (voor WordPress websites). Als je Yoast activeert, verschijnt er onder elke pagina / blog een soort handleiding weergeven hoe jij jouw teksten het beste kunt optimaliseren. Hieronder volgt een stappenplan voor een goede optimalisatie:

Yoast SEO
  • Stap 1 – Installeer Yoast Installeer en activeer de plugin Yoast.
    Doe onderzoek naar de keywords via de Google Keyword Planner. Als je de juiste keywords gevonden hebt, begin je met schrijven. Let op: doe eerst onderzoek naar keywords, alvorens je begint met schrijven! Op deze manier kun je het beste je teksten optimaliseren. Hierboven zie je hoe de plugin Yoast eruit ziet.
  • Stap 2 – SEO titel
    Zorg dat je keyword in zowel je SEO titel als in je metaomschrijving terugkomt. SEO titel en meta-omschrijving is hoe jouw blog of pagina wordt weergegeven in de Google zoekresultaten. Deze SEO titel kan dus afwijken van je blog-titel. Buiten je SEO-titel en meta-omschrijving is het ook belangrijk dat je je focus keyword terug laat komen in de titel van je blog of pagina én de eerste alinea.
  • Stap 3 – Keyword
    Bij ‘focus keyphrase’ vul je vervolgens jouw focus keyword in. In jouw blog kun je het beste je alinea dik gedrukt maken. Op deze manier wordt jouw focus keyword ook letterlijk benadrukt (SEO trick). Het is ook belangrijk om de keyword vaker terug te laten komen in de eerste alinea. Probeer nu niet in elke zin je keyword terug te laten komen, maar je kunt bijvoorbeeld ook synoniemen gebruiken. Deze worden ook herkend in Google. Of als je alinea langer is, kun je je keyword als het ware verspreiden. Maar nogmaals, ga niet je keyword spammen in elke zin.
  • Stap 4 – Headings
    Maak gebruik van de headings. Je blog of pagina titel is meestal H1. Probeer deze volgorde dan ook aan te houden. Onder de inleidende titel begin je dus met H2 (hier kun je je keyword ook in terug laten komen). De daarop volgende tekst kun je dan bijvoorbeeld in H3 doen en je uitleidende (slot)alinea krijgt een H4 titel.

Tips!

Om een goede blog te schrijven het belangrijk dat er afbeeldingen aan toe zijn gevoegd. Het beste is om minimaal 300 woorden te schrijven voor jouw blog. Hierbij heb je de meeste kans om gezien te worden als kwalitatief en inhoudelijke blog. Bij 300 woorden kun je dus makkelijk 1 á 2 afbeeldingen toevoegen in jouw blog post. Tip: zorg dat je deze afbeelding ook optimaliseert.

Wist je dat er ook wordt gezocht via Google Afbeeldingen? Zorg er daarom ook voor dat je vóórdat je jouw foto’s uploadt naar je mediabibliotheek binnen je website, je ze een naam meegeeft met een zoekwoord erin.


Voeg ook interne en externe links toe aan je blog. Interne links zijn links die bijvoorbeeld naar een andere blog verwijzen op jouw website. Maar dit kan bijvoorbeeld ook een dienst of product staan. In ieder geval een verwijzing naar content op je eigen website. Zeker aan te raden om te doen! Vooral als je een blog schrijft en een begrip of tip aanhaalt waar je bijvoorbeeld een hele blog over hebt geschreven. Op deze manier houd je je bezoekers op je website, verhoogt de tijd dat je bezoeker op jouw website is en je hebt weer een SEO pluspunt erbij van Google.

Een goede blog schrijven
Een goede blog schrijven is geen ‘quick fix’

Als jij hoger in Google wilt komen komt er wel meer bij kijken dan 1 keer bloggen per maand. Het vergt tijd en aandacht en je dient daarnaast ook aan de slag te gaan met de SEO van jouw website. Om meer verkeer naar jouw website te leiden zou je kunnen denken aan het maken van een ‘gratis weggever’. Ik heb daar onlangs een interessante blog over geschreven. Door het promoten van jouw gratis weggever worden potentiële klanten naar jouw website gelokt. Via een opt-in formulier komen mensen vervolgens op jouw e-maillijst te staan. De kans is groot dat weggevers worden gedeeld door andere mensen waardoor jouw bereik ook groter wordt!

Heb jij hulp nodig bij het schrijven van een goede blog?

Neem dan vooral contact op! Ik denk graag met je mee!

Wellicht vind je dit ook interessant:

Verkopen op Etsy, mijn ervaring en tips!

Verkopen op Etsy, mijn ervaring en tips!

Als je mij een beetje kent dan weet je dat ik vaak zeg dat het verstandig is om meerdere verdienmodellen te implementeren in je business. Etsy is hier een uitstekend platform voor. Want wat je ook verkoopt, digitale of fysieke producten, het kan allebei. Wil jij...

Lees meer
Digitale producten verkopen, tips en voorbeelden.

Digitale producten verkopen, tips en voorbeelden.

Jij wilt digitale producten verkopen maar je weet niet goed hoe je moet beginnen en wat je zoal kunt gaan verkopen? Lees hier mijn uitgebreide blog vol tips en voorbeelden voor het verkopen van digitale producten. Wat zijn digitale producten? Een digitaal product is...

Lees meer
Starten met affiliate marketing, 5 tips.

Starten met affiliate marketing, 5 tips.

Affiliate marketing is één van de manieren om passief inkomen te genereren. Wil jij beginnen met affiliate marketing? Slim! In deze blog deel ik 5 belangrijke tips waarmee jij een succcesvolle start gaat maken. Passief inkomen dankzij affiliate marketing. Passief...

Lees meer